

Узагальнений досвід роботи гуртожитку Хмельницького кооперативного торговельно-економічного інституту (далі - ХКТЕІ).
У своїй роботі педагогічні працівники гутрожитку керуються Конституцією України, Законами України «Про освіту», «Про вищу освіту»; Державною національною програмою «Освіта. Україна XXI сторіччя»; «Концепцією виховання дітей та молоді в національній системі освіти»; «Національною доктриною розвитку освіти України у XXI столітті»;Концепцією національного виховання студентської молоді від 25.06.09 року, протокол № 7/2-4, відповідними інструктивно-методичними документами Міністерства освіти і науки України, а також положеннями, наказами, розробленими структурними ланками та керівництвом інституту.
Педагогічні працівники гуртожитку здійснюють свою діяльність відповідно до завдань реалізації виховного процесу в інституті.
Виховна робота у гуртожитку здійснюється вихователями, координується проректором із виховної роботи та реалізується за наступними напрямами.
1. Національно-патріотичне виховання:
· формування національної свідомості і відповідальності за долю України;
· виховання любові до рідної землі, її історії, відновлення і збереження історичної пам'яті;
· культивування кращих рис української ментальності (працелюбності, індивідуальної свободи, глибокого зв'язку з природою та ін.);
· виховання бережливого ставлення до національного багатства країни, мови, культури, традицій.
2. Інтелектуально-духовне виховання:
· розвиток пізнавального інтересу, творчої активності, мислення;
· виховання потреби самостійно здобувати знання та готовності до застосування знань, умінь у практичній діяльності;
· реалізація особистісного життєвого вибору та побудова професійної кар'єри на основі здібностей і знань, умінь і навичок;
· виховання здатності формувати та відстоювати власну позицію;
· формування особистісного світогляду як проекції узагальненого світосприймання.
3. Громадянсько-правове виховання:
· прищеплення поваги до прав і свобод людини та громадянина;
· виховання поваги до Конституції, законів України, державних символів України;
· виховання громадянського обов'язку перед Україною, суспільством;
· формування політичної та правової культури особистості;
· залучення студентської молоді до участі у доброчинних акціях і розвитку волонтерського руху.
4. Моральне виховання:
· формування почуття власної гідності, честі, свободи, рівності, працелюбності, самодисципліни;
· формування моральної культури особистості, засвоєння моральних норм, принципів, категорій, ідеалів суспільства на рівні власних переконань;
· становлення етики міжетнічних відносин та культури міжнаціональних стосунків.
5. Екологічне виховання:
· формування основ глобального екологічного мислення та екологічної культури;
· оволодіння знаннями та практичними вміннями раціонального природокористування;
· виховання почуття відповідальності за природу як національне багатство;
· виховання готовності до активної екологічної та природоохоронної діяльності.
6. Естетичне виховання:
· розвиток естетичних потреб і почуттів, художніх здібностей і творчої діяльності;
· формування у молоді естетичних поглядів, смаків, які ґрунтуються на українських народних традиціях та кращих надбаннях світової культури;
· вироблення умінь примножувати культурно-мистецькі надбання народу, відчувати і відтворювати прекрасне у повсякденному житті.
7. Трудове виховання:
· формування особистості, яка свідомо та творчо ставиться до праці в умовах ринкової економіки;
· формування почуття господаря та господарської відповідальності;
· розвиток умінь самостійно та ефективно працювати.
8. Фізичне виховання та утвердження здорового способу життя:
· виховання відповідального ставлення до власного здоров'я, здорового способу життя;
· формування знань і навичок фізичної культури в житті людини;
· забезпечення повноцінного фізичного розвитку студентів;
· фізичне, духовне та психічне загартування;
· формування потреби у безпечній поведінці, протидія та запобігання негативним звичкам, профілактика захворювань;
· створення умов для активного відпочинку студентів.
Принципи організації виховного процесу студентської молоді
Виховання студентської молоді, здійснюване педагогічними працівниками гуртожитку, грунтується на таких принципах:
· демократичності - визнанні академічною спільнотою права кожного на свободу виявлення своєї творчої індивідуальності, усунення авторитарних методів виховання;
· гуманізації - створенні умов для особистісної самореалізації, формуванні людяної, щирої, доброзичливої, милосердної особистості;
· єдності навчальної та виховної діяльності - консолідації студентства та науково-педагогічних працівників у єдину академічну спільноту, об'єднану спільною мораллю та ідеями;
· послідовності, системності і наскрізності - привнесенні виховних аспектів у всі форми освітнього процесу, зв'язок виховання з життям, трудовою діяльністю народу та продуктивною працею;
· диференціації та індивідуалізації виховного процесу - врахуванні у виховній діяльності рівнів фізичного, духовного, психічного, соціального, інтелектуального розвитку студентів, стимулюванні їхньої активності та розкритті творчої індивідуальності;
· єдності теорії та практики - реалізації набутих студентами знань, умінь і навичок на практиці, включаючи самоврядну та громадську діяльність;
· природовідповідності - врахуванні багатогранної і цілісної природи людини, вікових та індивідуальних, соціально-психологічних особливостей студентів;
· пріоритету правової свідомості - вихованні поваги до конституційних прав та свобод людини.
Діяльність педагогічних працівників гуртожитку ґрунтується на наступних засадах:
1. Використання традиційних та впровадження нових підходів, форм і методів виховання, які відповідали б потребам розвитку особистості студента, сприяли відкриттю його талантів, розумових і фізичних здібностей.
2. Поєднання зусиль з виховним відділом інституту, деканатом, кафедрами інституту, органами студентського самоврядування, Центром мистецтв і дозвілля, Радою профілактики, психологічною службою, методоб'єднанням кураторів.
3. Виховання патріотичних почуттів до Альма-матер, дотримання і розвиток академічних і демократичних традицій інституту, консолідація студентства, педагогічних та науково-педагогічних працівників в єдину академічну спільноту.
4. Розвиток активності, самодіяльності і творчої ініціативи студентської молоді; поєднання педагогічного керівництва з ініціативою і самоврядуванням студентів.
5. Здійснення культурно-просвітницької роботи та організація студентського дозвілля.
6. Забезпечення системно-цільового підходу до планування і організації виховної роботи інституту (формування комплексного плану і плану основних заходів та здійснення контролю за його виконанням).
Основними завданнями роботи педагогічних працівників гуртожитку визначено наступні:
1. Реалізація і впровадження пріоритетних напрямків національного виховання, зокрема, національно-патріотичного, науково-дослідного, художньо-естетичного, інтелектуально-дозвіллєвого, спортивно-оздоровчого.
2. Розробка документів, що регламентують виховну діяльність у гуртожитку.
3. Розміщення інформації щодо виховного процесу у гуртожитку на веб-сайті інституту, на шпальтах студентської газети інституту «Студентський калейдоскоп».
4. Організація дозвілля та культурного відпочинку студентів (вечорів відпочинку, дискотек, тематичних вечірок, оглядів-конкурсів тощо).
5. Поширення інформації про творчі конкурси, студентські акції, спеціалізовані виставки.
6. Участь у семінарах для кураторів академічних груп.
Основні напрями роботи гуртожитку відображено у:
плані виховної роботи гуртожитку;
плані роботи Ради гуртожитку та протоколах засідань Ради за поточний рік;
плані роботи Ради профілактики правопорушень;
планах роботи гуртків, які прац3юють у гуртожитку;
фото-матеріалах, у яких відображено житлово-побутові умови для організації навчання, дозвілля студентів, виховної роботи.